IN DE CATEGORIE FAVORIETEN…

De favoriete tentoonstelling van Nienke Fokma

Vorige week sprak ik met een fotograaf over de kracht van het beeld. Over het feit dat je met een enkele foto bepaalde problematiek in beeld kunt brengen en/of kunt verhelderen.

Heel langzaam zie je in de juridische praktijk ook meer aandacht voor het beeld, onder de noemer van Legal Design. Op dit moment is er een kleine aantal specialisten die visuals voor de juridische markt creëert. Denk bijvoorbeeld aan infographics, stroomdiagrammen, tijdlijnen, iconen etc. Ervaring leert dat beelden langer blijven hangen dan geschreven tekst. Mede daarom zien wij inmiddels steeds meer dat juristen overwegen om in specifieke gevallen gebruik te maken van Legal Design. Op deze wijze kunnen zij snel en efficiënt complexe juridische informatie toegankelijk en begrijpelijk maken, bijvoorbeeld in geval van ingewikkelde policies of omvangrijke processtukken.

Terug naar de fotografie. Een mooi voorbeeld van de kracht van het beeld is de winnende World Press Photo van 2019 van de Amerikaanse fotograaf John Moore, Crying Girl on the Border. Moore fotografeerde een huilend meisje ‘s nachts op het moment dat zij met haar moeder langs de Amerikaans-Mexicaanse grens door Amerikaanse grenswachten werd opgepakt. De foto heeft veel ophef veroorzaakt en het meisje in de foto is symbool geworden voor de omstreden maatregel om kinderen en hun asielzoekende ouders aan de grens te scheiden. Mede door alle ophef rondom deze winnende World Press Photo is de seperation policy opgeschort.

Het zal dan ook niet verbazen dat mijn favoriete fototentoonstelling in Amsterdam op dit moment de World Press Photo tentoonstelling is. Mocht je niet in gelegenheid zijn om in Amsterdam te gaan kijken, later dit jaar zal de tentoonstelling ook nog in Zutphen en Groningen te zien zijn.

Bekijk alle winnende foto’s op de website van World Press Photo.