Tip van de maand: ken de kernwaarden en maak er gebruik van

In hoeverre komen jouw kerncompetenties overeen met de kernwaarden van een organisatie waarin je interesse hebt?
Hoe gebruik je die kernwaarden op een goede manier?

Je kent ze vast wel, waarden die belangrijk zijn voor een organisatie, zogenoemde kernwaarden.
Een snelle gang langs wat de visie en strategie pagina’s van een aantal grote Nederlandse bedrijven levert een volgende reeks op.

“ Veiligheid, kwaliteit, betrouwbaarheid”
“ Transparantie, kwalitatief, klantgericht, professioneel.”
“ integer, betrouwbaar, verantwoordelijk en creatief”
“ Moed, integriteit, teamwerk, zorg voor elkaar en humor”

Bij Legal People en Compliance People vinden we dat professionals zoveel mogelijk in hun natuurlijke kracht zouden moeten werken bij een organisatie die bij hen past.
In onze gesprekken met kandidaten onderzoeken we waar je kracht ligt en hoe je die verder kunt ontwikkelen. Ook onderzoeken we samen in wat voor organisatie je het beste tot je recht kunt komen.
In dat kader is het goed om zelf en samen met de adviseur van Legal People te onderzoeken wat de kernwaarden zijn van een organisatie waarin je geïnteresseerd bent. Ook is het vervolgens goed om jezelf af te vragen welke waarden voor jou belangrijk zijn.

Als je dan in de volgende fase bent beland en je gaat daadwerkelijk kennismaken met vertegenwoordigers van de organisatie waar je een nieuwe rol gaat onderzoeken is het uiteraard belangrijk dat je het gesprek goed voorbereid. Een aantal maanden geleden gaven we al tips hoe je een gesprek goed kunt voorbereiden.
Daarbij is het ook goed om de kernwaarden van de organisatie waarin je interesse hebt te vertalen naar jouw eigen waarden, je motivatie en de competenties waar je goed in bent.
Als je dan in het gesprek, volgens het bovenstaande derde voorbeeld, laat blijken dat je integer, betrouwbaar, verantwoordelijk en creatief bent, zal dat voor je gesprekspartner heel natuurlijk overkomen.

Dat kun je expliciet of impliciet doen.
Door expliciet te bespreken dat je je verdiept hebt in de kernwaarden van de organisatie en dat je je daar, met voorbeelden, goed in kan vinden, zal je motivatie snel geloofwaardig overkomen.
Uiteraard kun je ook minder expliciet de link leggen tussen jouw motivatie of eigen kernwaarden en die van de betreffende organisatie. Daarmee kun je bij je gesprekspartner het gevoel creëren dat je als kandidaat goed bij zijn of haar organisatie past.

Maak gebruik van deze tip bij de voorbereiding van je gesprek en gebruik het gepast.
Veel succes en veel plezier.