Jinc People, of: hoe je MVO-beleid, persoonlijke ontwikkeling en recruitment kan combineren

Legal People is als onderdeel van haar MVO-beleid onder andere partner van Jinc. Jinc is een van oorsprong Amsterdamse organisatie die tot doel heeft kinderen uit wijken met een sociaaleconomische achterstand een betere start op de arbeidsmarkt te geven.

Medewerkers van Legal People dragen hun steentje bij aan Jinc door sollicitatietrainingen te geven aan VMBO scholieren en ze te coachen. Zo komen twee totaal verschillende werelden samen en leren we van elkaar. Je deskundigheid als adviseur vervalt als je weer in de klas zit. Die moet je opnieuw verdienen en daarvoor is niet relevant wat je weet van de juridische wereld, maar of je bekend bent met TikTok, Yeezy of The Life of Pablo.

Afgelopen november heeft Legal People via Jinc vier scholieren van het Mediacollege te Amsterdam ontvangen voor een bedrijfsbezoek. We hebben hen onder andere gevraagd ons te ‘adviseren’ over ons mediabeleid. Ook heeft een van de scholieren Onno Verkuyl (directielid Legal People) geïnterviewd over zijn rol als directeur en ondernemen in het algemeen. Nadat ze hem het hemd van het lijf had gevraagd over creativiteit, geloof in je product, startkapitaal en salarissen kwamen ze gezamenlijk tot de conclusie dat een ondernemer vooral groot moet durven denken.

Wij ervaren de samenwerking met een organisatie als Jinc als een verrijking op diverse fronten. Vanzelfsprekend vindt het zijn oorsprong in het feit dat een organisatie een maatschappelijke bijdrage wil leveren. Maar het effect gaat veel verder. De verankering in een MVO-beleid functioneert ook als uitnodiging aan medewerkers om deel te nemen.
Daardoor krijgen deze de kans om, naast het leveren van een persoonlijke bijdrage, al doende nieuwe competenties te ontwikkelen en nieuwe kanten van zichzelf te ontdekken. Een ander effect is dat wij in de werving voor onze eigen organisatie merken dat dit soort initiatieven aantrekkingskracht heeft op jonge mensen. MVO-initiatieven kunnen derhalve ook bijdragen aan het succesvol aantrekken van jonge mensen in een krappe arbeidsmarkt.

Tot slot. Mocht het bovenstaande je op een idee hebben gebracht, wat we natuurlijk wel hopen, dan is het raadzaam om na te denken over welke initiatieven passen bij jouw organisatie en haar medewerkers. Want zo komt alles uiteindelijk samen: MVO-beleid, persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en zelfs recruitment!