Ethics & Compliance– onderdeel van elk onboarding programma

Hoe richt je je Ethics & Compliance team in, hoe stuur je het aan en hoe zorg je ervoor dat zij echt business partner is en awareness creëert? Hoe zorg je er in dit kader voor dat de business 1e lijn is en Ethics & Compliance 2e lijn blijft? Het zijn deze vragen die veelvuldig zijn besproken tijdens diverse bijeenkomsten van Ethics & Compliance professionals bij ons op kantoor. En terecht, want zij raken de kern van de inrichting van de Ethics & Compliance functie. We merken dat organisaties meer en meer vertrouwd raken met deze, inmiddels niet meer nieuwe tak van sport. Het aantal gekwalificeerde compliance professionals neemt toe en, belangrijker nog, er zijn steeds meer mensen die relevante werkervaring hebben opgedaan.

Hoe realiseer je een juiste inbedding van compliance speerpunten binnen de gehele organisatie, bij alle medewerkers wereldwijd. Hoe creëer je een effectief compliance trainingsprogramma, hoe maak je iedereen bekend met de compliance policies en procedures, wat is de juiste mix tussen e-learning, classroom trainingen, webinarts, etc? En hoe kan je deze trainingen eigenlijk het beste geven? En wie geeft de training? De CEO? Voor welke onderwerpen kan een ‘train de trainer’-benadering uitkomst bieden? Heeft jouw bedrijf al een geformuleerde ambitie en planning op bovenstaande punten?

Nog altijd is van evident belang dat de ‘tone at the top’ de juiste is; ‘lead by example’ is belangrijk voor een succesvol Ethics & Compliance programma. We zien al jaren dat in de profielschets die wordt opgesteld voor zware business-posities, persoonlijke kenmerken en kwaliteiten die niet per se te maken hebben met commerciële of financiële targets meer en meer een belangrijke plaats innemen. Zo is ook intrinsieke wil om compliant te zijn een gewenst persoonskenmerk bij de selectie van management posities. Je kunt dit tijdens interviews ook toetsen en doorvragen op concrete Ethics & Compliance gerelateerde ervaringen in het verleden. En welke rol heeft de nieuwe manager daar zelf in gespeeld?
Bij start van de werkzaamheden doorlopen nieuwe managers meestal een onboarding programma. Een gesprek met de Ethics & Compliance director zou vast onderdeel moeten zijn van zo’n onboarding programma. Een discussie over hoe je bepaalde Ethics & Compliance gerelateerde soft targets onderdeel kunt maken van de beoordeling van medewerkers, zou dan weer onderdeel kunnen zijn van verdere leiderschapstraining binnen je organisatie. Zo ben je weer een stapje dichterbij echte inbedding van compliance in alle gelederen.