Inspiratie

ZZP’ers hebben de opdrachten weer voor het uitkiezen

Recent schreven wij over onze bevindingen op de markt voor interim-professionals. Deze draait op volle toeren en de krapte op de arbeidsmarkt neemt alweer toe. Door de stijgende vraag kunnen zzp’ers bewustere keuzes maken als het gaat om het uitzoeken van een nieuwe opdracht. Hoe gaan interim-juristen hier mee om? Aan welke criteria wordt het meeste belang gehecht? We hebben de belangrijkste selectiecriteria ondergebracht in vier categorieën:

Inhoud & expertise

Ben je een specialist of een generalist? Uit welk type werk haal je de meeste voldoening? Werkvoldoening wordt grotendeels beïnvloed door het plezier dat je haalt uit de dagelijkse taken waar je opdracht uit bestaat. Kies je alleen voor de opdrachten waar je expert in bent of ook voor taken die je normaal gesproken al goed en vlot afgaan, daar waar je natuurlijke kracht ligt? Hierin zie je ook duidelijk het belang van de juiste persoon op de juiste plek terugkomen, dat geeft immers nieuwe energie.

Tarief & inzet

Wat is het gebruikelijke tarief voor de uit te voeren werkzaamheden? Gaat het om een afgebakende periode of is er kans op verlenging? In het algemeen kan je stellen dat je een hoger tarief kan vragen voor een relatief korte opdracht van een paar dagen per week waarbij het om ad hoc werkzaamheden gaat. Hoe langer de duur van de opdracht en hoe meer dagen per week, hoe meer zekerheid en hoe lager het tarief. Tegelijkertijd zien we op dit moment duidelijk terug dat tarieven meestijgen wanneer iemand voor de komende tijd eigenlijk al voldoende werk omhanden heeft en nog een extra klus erbij gaat doen.

Werklocatie

Op het moment van schrijven is het dringende overheidsadvies nog altijd: ‘Werk thuis, tenzij het niet anders kan.’ De verwachting is dat gedeeltelijk thuiswerken de norm blijft en dat biedt voor- en nadelen voor iedereen. Waar de ene interim-jurist al jarenlang zoveel mogelijk vanuit huis werkte, kan de ander niet wachten om weer op locatie te kunnen opereren. Als interimmer kan het juist ook heel prettig en belangrijk zijn om wel op de werkvloer te zijn, om op die manier bijvoorbeeld makkelijker verbinding te kunnen maken met de rest van het team. Als je vervolgens op locatie wordt verwacht, is dit dan dichtbij of ver van huis en hoe is de bereikbaarheid? Dit zijn uiteraard allerlei factoren die meespelen in de afweging om wel of niet voor een opdracht te kiezen.

Type opdrachtgever

Gaat het om een nichekantoor of om een groot internationaal bedrijf? Heb je affiniteit met de producten en diensten van de opdrachtgever? Kan je je vinden in de bedrijfscultuur en bedrijfswaarden? Vergeet niet na te denken over het type opdrachtgever en waar jij je het beste voelt en goed tot je recht zal komen.

Bovenstaande factoren zullen allen in meer of mindere mate meespelen bij de keuze voor een mogelijk nieuwe interim-opdracht. Wij merken telkens weer hoe belangrijk het is dat ook een interim-professional op de juiste plek zit en hoe fijn dat voor alle partijen werkt.

Op naar een mooie zomer met een ruim aanbod aan interim-opdrachten en nieuwe energie!