Werving & selectie is mensenwerk

De sterk toegenomen wervingsactiviteiten op sociale media en andere online platforms blijven niet onopgemerkt. Steeds meer organisaties plaatsen hun vacatures online, in de hoop hiermee reacties van interessante kandidaten te ontvangen. De grote vraag is echter: lukt dat ook? Bereik je hiermee het gewenste resultaat of, beter gezegd, de juiste kandidaten?

3 verschillende kleuren

Het lijkt in dit kader verstandig om eerst iets dieper in te gaan op wat wij noemen ‘de emotionele staat van de kandidaat’. Wij onderscheiden gemakshalve 3 kleuren in relatie tot de emotionele staat waarin een kandidaat kan verkeren: groen, oranje en rood.

De groene kandidaat staat nadrukkelijk open voor een nieuwe baan. Hij of zij is actief op zoek en zal uit eigener beweging solliciteren op functies die aanspreken. De redenen hiervoor kunnen divers zijn. Zo kan iemand op zoek zijn naar een nieuwe, aantrekkelijker uitdaging dan zijn huidige functie. Op zoek naar meer uitdaging of persoonlijke ontwikkeling. Ook kan het zo zijn dat zijn huidige functie komt te vervallen, of heeft deze persoon te horen gekregen dat het dienstverband wordt beëindigd wegens disfunctioneren. Deze achtergronden kunnen van belang zijn wanneer de groene kandidaat solliciteert op jouw vacature.

De oranje kandidaat zit in beginsel prima op zijn plek, functioneert goed en heeft geen acute reden voor een overstap. De oranje kandidaat kan extern worden geprikkeld en enthousiast worden (gemaakt) over een nieuwe functie bij een andere organisatie. Deze kandidaat is niet actief op zoek, zal niet het internet afspeuren, maar staat wel open voor een interessante kans wanneer deze onder de aandacht wordt gebracht. Een oranje kandidaat zal alleen een overstap maken wanneer de nieuwe positie dermate aantrekkelijk voor hem is om zijn huidige positie te verlaten. Dat behoeft tekst en uitleg, een goed en persoonlijk gesprek en een realistische weergave van de propositie. Alleen functies die daadwerkelijk aansluiten op expertise en ambitie zullen aanslaan. Benaderen van deze kandidaten heeft alleen zin met concrete, passende proposities. Schieten met hagel heeft geen zin.

De rode kandidaat is niet in voor een overstap. De kandidaat zit goed op zijn plek, heeft nog voldoende uitdagingen en ontwikkelmogelijkheden. Ook kan het zijn dat deze persoon om andere redenen niet weg kan of wil bij zijn huidige werkgever. Deze kandidaat zal niet actief reageren op vacatures en ook niet open staan voor nieuwe functies die onder zijn aandacht worden gebracht.

Relevantie

In praktijk krijgen organisaties die online adverteren een verscheidenheid aan reacties, relevant en niet relevant. Social media platforms schieten met hagel door de advertentie middels algoritmes wijd te verspreiden. Heel soms zit tussen de reacties de juiste kandidaat. Maar zie je door de bomen het bos nog wel? En binnen de groep groene kandidaten zitten wellicht juist ook kandidaten die niet per se de beste kandidaten zijn, of om de verkeerde reden willen overstappen. Het vergt veel tijd en werk (en kunde) om een juiste inschatting te maken en de speld in de hooiberg te vinden.

Daarbij rijst ook nog de volgende vraag: Wil je iemand die beschikbaar is en het werk wel kan doen, of wil je iemand die echt bij je past en jouw organisatie nieuwe energie geeft, de juiste persoon op de juiste plek? Wil je één kandidaat, of wil je keuze? Het lijkt preken voor eigen parochie, maar een succesvol werving- en selectieproces vergt toch echt menselijke interactie. Kennis en expertise van de kandidaat kan, tot op zekere hoogte, van papier worden afgelezen. De persoonlijke eigenschappen en vaardigheden alsmede de cultural fit met jouw organisatie moet je toch echt zelf onderzoeken. Past iemand goed in het team en brengt iemand nou net dat extra’s wat complementair is aan wat de overige teamleden te bieden hebben? Het is het fijn om keuze te hebben uit meerdere, goede kandidaten.

Op deze manier kom je tot een echte fit en verbinden mensen en organisaties zich aan elkaar die langere tijd plezier aan elkaar gaan beleven. En dat is toch de bedoeling?

Een keer bijpraten met een kop koffie? Neem vrijblijvend contact op met onze Consultant Koen Hemmes.